logo
  • Baltische Eilanden: Rügen, Bornholm en Gotland - Denise Rommes

Mei 2019

RUGEN

Uit Antwerpen vertrokken we met Danny en de Korenbloembus richting Lübeck. Bij aankomst hebben we nog de tijd om deze Hanzestad te bezoeken.

De volgende morgen reizen we naar Rügen, maar brengen we, vooraleer de 3 kilometer lange Rügenbrücke over te steken, een bezoek aan Stralsund.

Op het eiland Rügen stop voor een bezoek in Putbus, een stadje dat werd gesticht in de 18de eeuw als prinselijke residentie. De sporen van de voormalige DDR zijn hier nog duidelijk zichtbaar.

Vanuit Göhren, na een strandwandeling in Sassnitz, bewonderen we de krijtrotsen in Königsstulh De rotsen rijzen 118 meter boven het Baltische zeeniveau uit in het nationale park van Jasmund. In de namiddag keren we terug naar het hart van het eiland en ontdekken in Bergen de mooie Marienkerk met unieke muurschilderingen.

De laatste stop van de dag beleven we in het Natur Erbe Zentrum. Een unieke geleidelijk omhoog lopend pad 82 meter hoog met 360° uitzicht op een groot deel van Rügen.

Op de laatste dag van ons verblijf op het eiland ontdekken we Prora, het grootst bedoelde vakantieresort ter wereld uit de nazitijd. Adolf Hitler pootte hier in 1936 een gigantisch resort neer. Nu kan je er een “luxeappartement” kopen, maar er is nog veel werk.

BORNHOLM

Met de ferry maken we de overtocht naar Bornholm, Bij aankomst op het Deense eiland verkennen we Ronne met kleurrijke geveltjes en intieme kerken. Het weer heeft ons tot hiertoe niet echt mee gezeten, de sfeer wel.

Bornholm is gekend om zijn Rundkirke, zijn Rogerien en idyllische kusten. In het klein omsloten binnenland, staat de ronde kerk van Østerlars. Deze witte kerk met kegeldak dateert uit de romaanse tijd en is de grootste van de vier ronde kerken op Bornholm. Na een bezoek aan Het Bornholms Kunstmuseum wandelen we vlakbij via leuke houten staketsels naar beneden en beleven we een idyllische plaats met panorama op de rotskusten van Helligdomsklipperne. Na de lunch In het schilderachtige Gudhjem wippen we nog even binnen in een ander rond kerkje, ditmaal dat van Olsker. En dan wandelen we door de kasteelruïnes van Hammershus, het bakstenen gevaarte dateert uit de 13de eeuw. De dag afsluiten doen we met een mooie wandeling langs de Baltische kust . De korenbloem zet ons af in Teglkäs en pikt ons weer op in Helligpeder.

Het zuiden van Bornholm met romantische dorpskernen verbergen middeleeuwse kerkjes. We maken een stop bij de Rundkirke van Nylars, en het oude kerkje van Aakirkeby. Vervolgens ontdekken we nog de meest zuidelijke punt van het eiland in Strandmarken. In de namiddag nemen we de ferry naar het Zweedse vasteland.

De volgende dag een rondrit en wandeling door Karlskrona . We passeren leuke straatjes, en kleurrijke huisjes, de watertoren, het stadshuis en de Frederikskerk, waar we achteraan in de kerk een drankje aangeboden kregen.

En dan gaat het richting de machtige waterburcht Van Kalmar, gelegen op een minuscuul schiereilandje. Deze burcht herinnert aan de historisch belangrijke Unie van Kalmar in 1397. Na de lunch in de keldergewelven volgt bezoek aan het prachtige kasteel.

In afwachting van het vertrek van de nachtferry naar Gotland genieten we nog van een diner in het Best Western Hotel, Oskarshamn met prachtig uitzicht op de Kalmarsund.

GOTLAND

Hier logeren we drie nachten in Visby midden in de oude stad. Deze Hanzestad is de best bewaarde middeleeuwse stad van Scandinavië.

Gotland is het grootste eiland in de Baltische Zee gesitueerd aan de zuidoostelijke kust van Zweden, en aantrekkelijk voor liefhebbers van natuurschoon. We ontdekken de restanten van oude vikinghavens en historische kalkovens en de Rauks. Een korte overzet brengt ons naar het eiland Fårö. De desolaatheid van schrale dennenbossen tussen oude schaapskooien en langs vissersdorpen is confronterend mooi. Het weer werkt echter niet mee en Fårö is in een dikke mist gehuld. De meest spectaculaire 'Rauks', bevinden zich in Langhammersgubben.

Visby is een fotogenieke bestemming met een wirwar van geplaveide straatjes, gevels in pasteltinten en overal kleurrijke bloemen. Intacte 12de -eeuwse stadswallen getuigen nog over de grootsheid van Gotland in het verleden. We bezoeken de Mariakathedraal, gelegen op een heuvel vanwaar we genieten van het panorama over de rode pannendaken en de Baltische Zee.

In het Gotland Museum duiken we met een uitstekende plaatselijk gids in de 9000 jaar geschiedenis van een eiland midden in de Baltische Zee.

De volgende dag ontdekken we het zuiden van Gotland. De zanderige kusten liggen bezaaid met kleine vissersdorpen. De staketsels om vis te drogen met de houten loodsen, maken het plaatje echt fotogeniek. We maken een stop in Gnisvard.

Langs de weg ontmoeten we regelmatig grafheuvels en oogvormige stenenringen. Deze stenen Vikingschepen zijn stille getuigen van de grafcultus van de oorspronkelijke bevolking van het eiland. We vervolgen langs de idyllische stranden van Tofta, een afwisseling van keien- en zandstranden, met hier en daar een vissersdorp en een windmolen. Onze laatste stop op Gotland is voorzien bij het Romakloster, het romaanse kerkje is nog een restant van de eens machtige cisterciënzerabdij.

Daarna schepen we in op de ferry van Visby naar Oskarhamn en overnachten in Växjo. Voor de vroege vogels plant Gerd nog een blits verkenning door het stadje. Dan brengt de autocar ons zuidwestwaarts naar Lund, de op één na  oudste stad van Zweden. We maken een wandeling door de stad en bezoeken de kathedraal met indrukwekkende crypte.

Op amper een half uurtje rijden ligt Malmö, de derde grootste stad van Zweden. Een contrast van oud en nieuw. Hollandse trapgevels in de stad steken af tegen de hedendaagse architectuur. Hier staat het hoogste gebouw van Scandinavië, de Turning Torso van Calatrava, maar ook de iconische Öresund brug, die Zweden verbindt met Denemarken. Door tijdsgebrek en slecht weer ontdekken we Malmö met de autocar. De laatste overnachting is op de ferry van Trelleburg naar Travemunde. Op de terugreis naar België organiseert Cocon in de buurt van Osnabrück een uitstekende 'farewell lunch’.

Tevreden van de reis, de cocon sfeer, het gezelschap en een valies vol mooie herinneringen keren we terug naar België.